Chiny to nasz strategiczny partner. Serdecznie witam delegację Chińskiej Republiki Ludowej. Ciszę się, że moje zaproszenie, które skierowałem jeszcze w maju, podczas mojej wizyty w Chinach zostało przyjęte i zrealizowane – tymi słowami minister Marek Sawicki przywitał chińską delegację, która przyjechała do Poznania na Polagrę Food.
– Cieszę się z podpisania umowy o współpracy technologicznej – podkreślił minister.
Minister rolnictwa i rozwoju wsi Marek Sawicki, wspólnie z wiceministrem rolnictwa Chińskiej Republiki Ludowej Qu Dongyu uczestniczyli w VI posiedzeniu Polsko-Chińskiej Grupy Roboczej ds. współpracy w dziedzinie rolnictwa i gospodarki żywnościowej, które odbywało się dziś na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich podczas Polagry.
Dzisiejsze spotkanie ministrów było doskonałą okazją do bezpośrednich rozmów o kierunkach dalszej współpracy i możliwościach zwiększenia dostępu naszych produktów na rynek chiński. Podczas VI posiedzenia Polsko-Chińskiej Grupy Roboczej ds. współpracy w dziedzinie rolnictwa i gospodarki żywnościowej minister Marek Sawicki będzie rozmawiał o kontroli przez chińskich inspektorów naszych zakładów drobiarskich, a także dopuszczeniu naszej wieprzowiny na rynek chiński. Już jutro rozpoczną się wizyty chińskich inspektorów w Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa, a następnie w sadach i przechowalniach owoców.
Szefowie delegacji: polskiej i chińskiej podpisali „Porozumienie między Ministrem Rolnictwa i Rozwoju Wsi Rzeczpospolitej Polskiej a Ministerstwem Rolnictwa Chińskiej Republiki Ludowej o współpracy w ramach Polsko-Chińskiego Centrum Nauki i Technologii Rolnej. W stosunku do podobnego porozumienia z 2006 roku obecne porozumienie zostało uzupełnione o obszary współpracy, w których instytuty badawcze rozważają możliwości realizowania wspólnych projektów. Niezależnie od podpisanego porozumienia polskie instytuty badawcze są otwarte na możliwość współpracy z chińskimi podmiotami.
Kolejną okazją do polsko-chińskich rozmów będzie 10. Forum ds. Współpracy Rolniczej i Ekonomicznej miedzy Chinami a Europą Środkowowschodnią, które w dniach 22-24 września 2015 r. odbędzie się w Budapeszcie.
Polska odnotowuje ujemne saldo handlowe w obrocie artykułami rolno-spożywczymi z Chinami. W 2013 r., w wyniku znacznego wzrostu eksportu i zmniejszenia importu, saldo było niemal dwukrotnie mniejsze niż w 2012 r.
W roku 2014 wartość eksportu do Chin wyniosła 163 mln EUR i zwiększyła się w porównaniu do 2013 r. o 3,6%. W tym okresie nastąpił znaczący spadek eksportu mięsa wieprzowego do Chin (o 83%) z powodu wystąpienia ASF, natomiast można było zauważyć ok. 3-krotny wzrost eksportu mleka iproduktów mlecznych.
Jest to m.in.. efekt prowadzonej od wielu lat ofensywy promocyjnej podczas wydarzeń targowo-wystawienniczych w Chinach. Jesteśmy w dalszym ciągu zainteresowani promocją artykułów rolno-spożywczych na rynku chińskim, który znalazł się w „szczęśliwej trzynastce” rynków, na które zwracamy szczególna uwagę.
Główne towary rolno-spożywcze eksportowane z Polski do Chin w 2014 r.:
- czekolada i inne przetwory spożywcze zawierające kakao – 37% całkowitej wartości eksportu do Chin
- mleko i śmietana, zagęszczone – 14%
- serwatka, nawet zagęszczona lub zawierająca dodatek cukru – 10,9%,
- mięso wieprzowe świeże, chłodzone lub mrożone – 6,9%
- przetwory spożywcze gdzie indziej nie wymienione – 6,8%
- mięso i jadalne podroby z drobiu – około 6%,
Główne towary rolno-spożywcze eksportowane z Polski do Chin w pierwszym półroczu 2015r.:
- serwatka, nawet zagęszczona lub zawierająca dodatek cukru – 27% całkowitej wartości eksportu do Chin
- mięso i jadalne podroby z drobiu
- przetwory spożywcze gdzie indziej nie wymienione
W tegorocznej edycji targów SIAL China w Szanghaju Polska pełniła rolę Special Amber Sponsor. Było to szczególne wyróżnienie. Liczymy, że dzięki pełnieniu tej roli polskie produkty rolno-spożywcze będą coraz lepiej rozpoznawalne na rynku chińskim.
W targach wzięło udział ponad 110 polskich firm z branży rolno-spożywczej. Większość z nich prezentowała swoją ofertę na stoisku narodowym, które zajmowało powierzchnię prawie 1000 m2. Po raz pierwszy w historii polskiego uczestnictwa w targach SIAL China udało się zgromadzić tak wiele polskich firm w jednym pawilonie. Intensyfikacja działań promocyjnych jest jednym z kroków, mających na celu budowanie polskiej marki na chińskim rynku. Pod względem ilości wystawców, Polska znalazła się w pierwszej piątce.
Informacje nt. polskiego stoiska znajdowały się na jednej z głównych stacji metra, w prasie oraz w internetowym wydaniu „China Daily”. Polska żywność znalazła się w centrum uwagi podczas takich wydarzeń jak pokazy kulinarne, konferencje prasowe zorganizowane dla chińskich dziennikarzy. Polscy przedsiębiorcy wzięli udział w sesjach B2B.
Obecnie realizowane są następujące kampanie informacyjno-promocyjne na rynku chińskim:
– „Europejskie jabłka dwukolorowe”, trzyletnia kampania (rozpoczęta w 2014 r.), realizowana przez konsorcjum: Stowarzyszenie Polskich Dystrybutorów Owoców i Warzyw „Unia Owocowa” i Związek Sadowników RP
– „Trade Milk”- trzyletnia kampania (rozpoczęta w 2014 r.) dotycząca wybranych przetworów mlecznych, takich jak: mleczka smakowe, mleko w proszku, jogurty, sery żółte dojrzewające; realizowana przez Polską Izbę Mleka oraz Polską Federację Hodowców Bydła Mięsnego i Producentów Mleka
– „Europejskie Mięso – tradycja, jakość, smak”- trzyletnia kampania (rozpoczęta
w 2013 r.) dotycząca świeżego schłodzonego lub mrożonego mięsa i jego przetworów, w tym świeżej schłodzonej lub mrożonej wołowiny, wieprzowiny i drobiu wysokiej jakości, realizowana przez Stowarzyszenie Rzeźników i Wędliniarzy RP.
Czytaj więcej na e-wydaniu zielonego sztandaru:http://wydawnictwoludowe.embuk.pl/pub/zielony-sztandar-zielony-sztandar-30-wrzesnia-6-pazdziernika-2015-r