Warto sięgać po smaczne, polskie warzywa i owoce

Najbardziej lubimy pomidory i ogórki, a także jabłka i owoce jagodowe. Nie zmienia to jednak faktu, że warzyw i owoców, z wyjątkiem tych egzotycznych, jemy coraz mniej. Kampania „Pora na pomidora, czyli jak tu nie kochać polskich warzyw i owoców” ma zachęcić do spożywania krajowych produktów.

Z badań wynika, że najchętniej jemy jabłka. W 2011 r. statystyczny Polak zjadł 13,2 kg tych owoców. Ich spożycie jednak sukcesywnie spada – w 2010 r. wynosiło 15 kg na osobę, zaś w 2009 r. – 16,2 kg. W drugiej kolejności sięgamy po owoce jagodowe (m.in. truskawki, jagody, maliny, agrest, porzeczki). W 2011 ich konsumpcja utrzymywała się na poziomie 4,7 kg/os., ale – podobnie, jak w przypadku jabłek – również systematycznie się zmniejsza (w 2010 – 5 kg, 2009 – 6,4 kg). Popularne są także wśród Polaków owoce pestkowe – śliwki, czereśnie, wiśnie, morele. Ale tutaj też widoczna jest tendencja spadkowa.

Pijemy również mniej soków owocowych i owocowo-warzywnych. Regularny spadek ich spożycia odnotowywany jest od 2008 r. Wtedy to na jedną osobę przypadało 12,2 kg soków, podczas gdy w 2011 – już tylko 10,6 kg. Zupełnie inaczej wygląda sytuacja w przypadku owoców południowych (cytrusowych i bananów). Od kilku lat ich konsumpcja systematycznie wzrasta i w ubiegłym roku wyniosła 12,8 kg/os. Wśród warzyw najchętniej sięgamy po pomidory. W 2011 r. ich spożycie wyniosło 10,6 kg na osobę i było wyższe o niemal 1,5 kg w porównaniu z 2010. Na stole przeciętnego Polaka często goszczą również ogórki (2011 – 7 kg/os.), kapusta (6,6 kg/os.), marchew (6,2 kg/os.) oraz cebula (5,8 kg/os.). Jednak w odróżnieniu od pomidorów, zainteresowanie tymi warzywami wśród Polaków nieznacznie spada. Jemy natomiast niewiele buraków (2011 – 2,8 kg/os.) i warzyw kalafiorowatych (2 kg/os.). Soki warzywne też nie cieszą się w Polsce wielką popularnością.

Duże zainteresowanie produktami importowanymi, szczególnie owocami zauważają specjaliści. Jest to w pewien sposób zaskakujące, bowiem na rynkach zagranicznych, zwłaszcza w Europie polskie owoce uchodzą za jedne z smaczniejszych i popularniejszych. – Polacy wciąż nie doceniają walorów krajowych owoców i warzyw, wybierając na przekąskę banana lub pomarańczę. Warto zmienić te przyzwyczajenia. Stąd celem kampanii „Pora na pomidora” jest wzrost spożycia produktów rodzimych – mówi Agnieszka Falba, dyrektor Biura Federacji Branżowych Związków Producentów Rolnych, inicjator ogólnopolskiej kampanii społeczno-edukacyjnej „Pora na pomidora, czyli jak tu nie kochać polskich warzyw i owoców”. W ramach wspominanej kampanii w wybranych miastach w Polsce odbyły się akcje happeningowe, w ramach trasy koncertowej Lata z Radiem, zachęcające do spożywania świeżych produktów oraz promujące polskie warzywa i owoce.


Zamów prenumeratę: zielonysztandar.com.pl/prenumerata
Cały tekst dostępny w wersji papierowej tygodnika Zielony Sztandar lub na platformach sprzedaży online



Podobne artykuły