Pod koniec marca Komitet Rady Ministrów przyjął projekt założeń czwartej już ustawy deregulacyjnej. Zawiera ona 50 konkretnych rozwiązań, które mają uprościć warunki prowadzenia działalności gospodarczej i znieść część uciążliwości biurokratycznych. Tylko ograniczenie sześciu obowiązków informacyjnych przyniesie przedsiębiorcom 280 mln zł oszczędności rocznie i 7,8 mln godzin pracy.
Najważniejsze propozycje to:
– wydłużenie terminu na rozliczenie VAT w imporcie dla AEO. Spowoduje to zwiększenie liczby odpraw dokonywanych w Polsce oraz przyciągnie dodatkowe ilości ładunków przechodzących przez polskie porty morskie. Poprawi się więc ich konkurencyjność;
– zmniejszenie uciążliwości importowych procedur kontrolnych towarów przez polskie porty morskie. Proponowane rozwiązanie sprzyjać będzie znacznemu ograniczeniu czasu przeprowadzania kontroli, a w konsekwencji przyspieszy obrót towarem przez przedsiębiorcę. Zwiększy się wolumen odpraw celnych, a co za tym idzie wielkości poboru należności celnych, z których 25 proc. będzie zasilać budżet państwa;
– wyłączenie z podatku VAT usług bezpłatnej pomocy prawnej na rzecz osób niezamożnych – korzystających z pomocy społecznej oraz zwolnienie otrzymującego pomoc z podatku dochodowego z tego tytułu. Zmiana powinna przełożyć się na większą dostępność bezpłatnych porad prawnych dla osób niezamożnych;
– zwolnienie pracowników z podatku dochodowego z tytułu dowozu do
zakładu pracy transportem zbiorowym organizowanym przez pracodawcę. Zapewnienie darmowego transportu przez pracodawcę stanowi jeden z decydujących czynników dla podjęcia pracy w miejscu oddalonym od miejsca zamieszkania, szczególnie w przypadku terenów słabiej skomunikowanych. Wprowadzenie zwolnienia podatkowego pobudzi aktywność inwestycyjną przedsiębiorców oraz będzie zachęcać do zatrudniania osób bezrobotnych z miejscowości oddalonych od zakładu pracy;
– zniesienie obowiązku uzyskiwania przez przedsiębiorców obligatoryjnego potwierdzania zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R – za potwierdzenie to początkujący przedsiębiorca musi zapłacić 170 zł. Po zmianie potwierdzenie dokonania rejestracji odbywałoby się wyłącznie na wniosek zainteresowanego. Wniosek taki może być złożony elektronicznie, wraz z wnioskiem o wpis do CEIDG. W związku z tym jego przyjęcie i przetworzenie przez organ podatkowy nie nakłada na ten organ dodatkowej pracy;
– ograniczenie obowiązków statystycznych dla mikroprzedsiębiorców – zwolnienie ich z obowiązku przekazywania przez pierwszy rok kalendarzowy danych statystycznych. Obowiązek przekazywania danych statystycznych stanowi obciążenie szczególnie dla małych przedsiębiorstw dysponujących ograniczoną liczbą pracowników. Jednocześnie propozycja nie ogranicza możliwości dobrowolnego udziału mikroprzedsiębiorców w badaniach statystycznych;
– zniesienie obowiązku płatnika składek do dokonywania sprawdzenia do 30 kwietnia prawidłowości danych przekazanych do ZUS za poprzedni rok w miesięcznych raportach imiennych – obowiązek ten stanowi dodatkowe i zbędne obciążenie dla przedsiębiorców i jest zagrożone karą grzywny do 5 tys. zł. Płatnik składek, przekazując do ZUS dane, jest zobowiązany do złożenia oświadczenia, że zawarte w nich informacje są zgodne ze stanem prawnym i faktycznym oraz, że płatnik składek jest świadomy odpowiedzialności karnej z tytułu przekazania nieprawdziwych danych lub ich zatajenia;
– wprowadzenie wiążącej informacji taryfowej w zakresie podatku akcyzowego – wprowadzenie na gruncie akcyzy instytucji Akcyzowej Informacji Taryfowej – na wzór występujących w prawie celnym WIT-ów – ma na celu umożliwienie podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych, uzyskanie na ich wniosek od właściwego organu podatkowego wiążącej organy podatkowe informacji w zakresie klasyfikacji taryfowej tych wyrobów i samochodów. Instytucja ta pozwoli podmiotom gospodarczym uzyskać większą pewność w obrocie gospodarczym oraz ułatwi podmiotom posiadającym Akcyzową Informację Taryfową relacje z organami podatkowymi;
– zastąpienie obecnego systemu rozliczania podatku dochodowego z tytułu użytkowania pojazdu służbowego do celów prywatnych systemem ryczałtowym – podstawą obliczenia ryczałtu od używania pojazdu służbowego byłaby wielokrotność stawki kilometrowej. Ryczałt nie będzie obejmować sytuacji uregulowanych umownie (np. umowa użyczenia bądź najmu pojazdu). Szacuje się, że w Polsce użytkowanych może być ok. 800 000 samochodów służbowych. Brak precyzyjnych i prostych przepisów w tym zakresie utrudnia obecnie rozliczenie użytkowania takich samochodów do celów prywatnych oraz sprzyja nieujawnianiu takiej czynności dla celów podatkowych. W sposób przystępny uregulowano też użytkowanie samochodu prywatnego do celów służbowych. Ryczałt jest rozwiązaniem prostym, co przełożyły się z pewnością na większą legalizację takiego użytkowania dla celów podatkowych;
– umożliwienie zachowania ważności orzeczenia lekarskiego przez nowego pracodawcę – umożliwienie zatrudnienia pracownika przyjmowanego do pracy przez nowego pracodawcę, na podstawie ważnego i aktualnego (od poprzedniego pracodawcy) orzeczenia lekarskiego stwierdzającego brak przeciwwskazań do pracy na określonym stanowisku. Wyjątek powinni stanowić pracownicy zatrudniani w szczególnych gałęziach gospodarki, np. spożywczej, medycznej, ratowniczej oraz transporcie lądowym, morskim i lotniczym. Nowe rozwiązanie zminimalizuje koszty administracyjne;
– przesądzenie, że orzeczenia sądowe są informacją publiczną – publikacja orzeczeń przyczyni się do ujednolicenia orzecznictwa, a problematyka poruszana w orzeczeniach może stanowić ważny sygnał dla posłów, gdzie prawo nie działa prawidłowo i jakie zmiany są konieczne. Publikacja orzeczeń sądów powszechnych na stronach BIP przyczyni się do również do zapewnienia transparentności działania sądów oraz pozytywnie wpłynie na merytoryczny poziom wydawanych przez nie rozstrzygnięć;
– rozszerzenie możliwości udzielania poręczeń na rzecz przedsiębiorców przez NFOŚiGW oraz umożliwienie udzielania poręczeń przez wojewódzkie FOŚiGW – zmiana ułatwi dostęp przedsiębiorców do finansowania inwestycji ze środków NFOŚiGW oraz wojewódzkich FOŚiGW, co powinno przełożyć się na wzrost aktywności gospodarczej.