Zbankrutowała Twoja linia lotnicza? Poznaj swoje prawa

W ostatnim czasie upadają nie tylko biura podróży, lecz również swoje bankructwo ogłaszają linie lotnicze. Największe zaskoczenie oraz zirytowanie wywołuje taka sytuacja u pasażerów. To oni wraz z rodzinami są najbardziej poszkodowani, bo nie dość, że ich plany urlopowe nie zostaną zrealizowane, to zdani są na tzw. „koczowanie na lotnisku”  wyczekując oświadczenia przewoźnika. W związku z tym, tak ważna jest świadomość przysługujących pasażerom praw.

Bankructwo linii lotniczych? To się zdarza… Jeszcze rok temu nikt z nas nie przypuszczałby, że zjawisko to będzie występowało na szeroką skalę. Sytuacje związane z bankructwami są zawsze bardzo skomplikowane, ponieważ w obowiązującym prawie nie ma żadnych ogólnie przyjętych zasad oraz procedur. Ciężko jest przewidzieć upadek linii lotniczej, a zwłaszcza w sytuacji, gdy klienci bilety lotnicze wykupują z dużym wyprzedzeniem.

W przypadku bankructwa, klientom nie pozostaje nic innego, jak tylko wyczekiwać na ostateczne oświadczenie linii lotniczych odnośnie planowanych kroków przez przewoźnika oraz zwrotu poniesionych kosztów. Brak regulacji prawnych w tej kwestii powoduje ogromne utrudnienia, ponieważ każdorazowo to linia lotnicza podejmuje decyzję dotyczącą postępowania w stosunku do klientów.

Najlepszym zabezpieczeniem, ale nieco droższym jest zakup biletu od agenta, gdyż zaraz po oficjalnym komunikacie linii proponuje on rozwiązanie zastępcze. Dodatkowo, to na nim spoczywa dochodzenie w imieniu klienta przysługujących mu praw. Niektóre linie w trosce o swoich klientów starają się ułatwić im dotarcie do miejsca przeznaczenia, biorąc na swoje barki kontakt z innymi przewoźnikami. Taka pomoc jest przejawem jedynie dobrej woli danej linii, a nie obowiązku…

Jak odzyskać utracone pieniądze?

Proces reklamacyjny w takim przypadku nie jest łatwą sprawą. W związku z tym należy uzbroić się w ogromną dawkę cierpliwości. Swoje żale należy kierować bezpośrednio do linii lotniczej, od której nabyliśmy bilet lotniczy. Z procedurą reklamacyjną możemy zapoznać się wchodząc na stronę internetową danej linii lotniczej, gdzie znajduje się objaśnienie całego procesu. Najlepszym zabezpieczeniem jest dokonywanie zakupu biletu lotniczego za pośrednictwem karty kredytowej. Wówczas, w dramatycznej sytuacji, jaką jest upadłość linii lotniczej, którą zamierzaliśmy się udać do miejsca przeznaczenia, możemy w dość szybki sposób uzyskać utracone pieniądze. To wszystko jest możliwe poprzez charge back, a więc obciążenie zwrotne. Za jego pośrednictwem następuje zwrot pieniędzy z konta sprzedawcy (towaru czy usług) na konto posiadacza karty. Procedura ta dostępna jest zarówno w organizacji VISA jak i MasterCard. Procedurę chargeback w imieniu klienta prowadzi bank. Konsument może zainicjować obciążenie kontaktując się z bankiem wydającym kartę i zgłosić uzasadnioną skargę w odniesieniu do jednego lub więcej obciążeń rachunku karty płatniczej.

Reklamację powinniśmy złożyć na piśmie. Przewoźnik powinien w przeciągu 30 dni ustosunkować się do niej, a jeżeli tego nie zrobi wówczas klient ma dwie możliwości:

  • może skierować sprawę do Urzędu Lotnictwa Cywilnego,
  • lub skierować sprawę prosto do sądu.

Komisja Ochrony Praw Pasażerów będąca komórką Urzędu Lotnictwa Cywilnego stwierdza, czy przewoźnik lotniczy naruszył prawo i w jakim zakresie to uczynił. Decyzja jej stanowi potwierdzenie faktu, że prawa pasażera zostały naruszone, ale niestety nie powoduje to automatycznego odszkodowania ze strony linii lotniczych. Na szczęście taki dokument jest bardzo przydatny podczas wnoszenia sprawy do sądu, gdyż stanowi on mocny dowód w postępowaniu ułatwiający dochodzenie należnych praw.

W przypadku ogłoszenia upadłości linii lotniczych możemy bezpośrednio skierować sprawę do sądu. Wygrana pasażera nie zawsze będzie wymarzonym zakończeniem sprawy, gdyż często okazuje się, że linie lotnicze nie mają z czego zapłacić odszkodowania. Oznacza to, że klienci niezależnie od kroków, które podejmą mają małe szanse na odzyskanie zainwestowanych w bilet środków. W tym przypadku trafne zastosowanie ma powiedzenie: „Mądry Polak po szkodzie”. Miejmy nadzieję, że kwestie prawne w tej dziedzinie zostaną niebawem doprecyzowane i klienci będą mogli ze spokojem kupować bilety lotnicze.


Zamów prenumeratę: zielonysztandar.com.pl/prenumerata
Cały tekst dostępny w wersji papierowej tygodnika Zielony Sztandar lub na platformach sprzedaży online



Podobne artykuły