4 mld zł na drogi lokalne

Zapytaliśmy wójta i starostę o ocenę rządowego programu przebudowy dróg lokalnych. Czy spełnia ich oczekiwania, czy też dostrzegają bariery w pozyskaniu środków na inwestycje w infrastrukturę drogową.

Stanisław Gnosowski, wójt gminy Brojce, woj. zachodniopomorskie:

– Stan dróg lokalnych jest taki, że przydatne są jakiekolwiek środki na ich przebudowę. Ale obawiam się, że w przypadku takich gmin jak moja, która dochody czerpie z podatku rolnego, obecne rozwiązania stwarzają bariery. Nie wolno nam zadłużyć się na ponad 60 proc. swoich dochodów, przy inwestycjach musimy zgromadzić 15 proc. środków własnych na spłaty kredytów. W tej sytuacji, by wypełnić artykuł 243, nie mogę mieć budżetu 15 mln zł jak teraz, lecz 21 mln zł. Skąd mam wziąć te brakujące miliony? Przecież nie podwyższę ludziom podatków. Już teraz 37 proc. gminnego budżetu przeznaczmy na oświatę, 35 proc. na opiekę społeczną. Niewiele więc nam zostaje na inne wydatki. W poprzedniej perspektywie finansowej prowadziliśmy wiele inwestycji – zbudowaliśmy „orlika”, urządziliśmy świetlice wiejskie i remizę strażacką, doprowadziliśmy wodociągi, położyliśmy chodniki. Wprowadzone przez ministra finansów restrykcyjne wskaźniki mogą ograniczyć kolejne inwestycje. Przed każdą muszę zapytać RIO, jak ocenia dane przedsięwzięcie. Jeśli negatywnie, nie mogę podjąć się tego zadania. Dobrze, że rząd przeznacza 4 mld zł na modernizację dróg lokalnych, tylko realne jest zagrożenie, że nie uda się nam po te pieniądze sięgnąć. Bruksela poluzowała regulacje dotyczące wykorzystania funduszy w tej perspektywie finansowej, lecz rząd nie uczynił tego samego wobec samorządów. Nadal obowiązują je restrykcyjne wskaźniki. Stąd wiele gmin będzie miało kłopot z absorpcją środków z programów unijnych jak i krajowych. Liczyłem na inny sposób finansowania inwestycji w obecnym budżecie unijnym. Pomogłyby nam zaliczki na poczet realizacji danego zadania. Nie ma ich, więc musimy zaciągać kredyty i czekać na refundację poniesionych kosztów.

Czytaj więcej na e-wydaniu zielonego sztandaru:http://wydawnictwoludowe.embuk.pl/pub/zielony-sztandar-zielony-sztandar-23-29-wrzesnia



Zamów prenumeratę: zielonysztandar.com.pl/prenumerata
Cały tekst dostępny w wersji papierowej tygodnika Zielony Sztandar lub na platformach sprzedaży online



Podobne artykuły

  • O pomocy koordynatorów rodzinnej pieczy zastępczej

    Powiaty powinny zwiększyć częstotliwość kontroli Działalność koordynatorów rodzinnej pieczy zastępczej jest na ogół dobrze zorganizowana. W zawodzie jest jednak nadal …

  • Bliski koniec Mieszkania Plus

    Kończy swój żywot jedna ze sztandarowych inicjatyw rządu Zjednoczonej Prawicy. Miało być 100 tys. mieszkań jeszcze do końca pierwszej kadencji, …

  • Przeładowane ciężarówki rozjeżdżają drogi w miastach

    O ruchu pojazdów przeciążonych na obszarach zurbanizowanych Organy administracji publicznej nieskutecznie przeciwdziałały poruszaniu się pojazdów przeciążonych po drogach przebiegających przez …