Polski eksport żywności nadal rozpędzony

Mimo wprowadzenia rosyjskiego embarga na eksport polskiej żywności oraz licznych narzekań na sytuację na rynku dynamicznie rośnie eksport polskich produktów rolno-spożywczych. Polscy producenci żywności dobrze poradzili sobie z rosyjskim embargiem. Wysoką cenę płacą natomiast Rosjanie. Od początku roku ceny wielu produktów spożywczych w Rosji poszybowały w górę.

O bardzo pozytywnych danych dotyczących polskiego eksportu produktów rolno-spożywczych poinformował minister rolnictwa i rozwoju wsi Marek Sawicki na konferencji prasowej 31 lipca. – Jest coraz bardziej prawdopodobne, że w tym roku Polska sprzeda żywność na rekordowym poziomie 25 mld euro – mówił z zadowoleniem Marek Sawicki. Poinformował, że od stycznia do maja 2015 r. wartość eksportu artykułów rolno-spożywczych z Polski wyniosła 9,3 mld euro; w porównaniu do analogicznego okresu 2014 r. to wzrost o ok. 480 mln euro, czyli o 5,5 proc. Przypomniał, że w 2014 r. wartość eksportu żywności wyniosła prawie 22 mld euro, co oznacza wzrost o 7,1 proc. wobec 2013 r. – Te wyniki udało się osiągnąć dzięki dużej aktywności całego sektora rolno-spożywczego, a szczególnie przetwórstwa i handlu – wyjaśniał. – Wszystko wskazuje, iż ta wysoka dynamika (eksportu), jaka była w roku poprzednim utrzyma się również w tym roku. Prognozuję, że na koniec roku wartość eksportu artykułów rolno-spożywczych z Polski wyniesie co najmniej 25 mld euro – ocenił Sawicki.

Rekordowy eksport na nowe rynki

Szef resortu rolnictwa zwrócił też uwagę na znaczący wzrost eksportu do krajów Bliskiego Wschodu, Azji i Afryki. Poinformował, że od stycznia do maja br. Polska sprzedała żywność do krajów Azji za ponad 210 mln euro, czyli o 6,5 proc. więcej niż rok wcześniej. W przypadku krajów Bliskiego Wschodu było to odpowiednio 323 mln euro (przy prawie 30-proc. dynamice eksportu), a do państw Afryki 426 mln euro (przy 50 proc. dynamice eksportu).W okresie styczeń-maj 2015 r. największy wzrost wartości eksportu w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku odnotowano w handlu z Egiptem. Sprzedaż do tego kraju wzrosła ponad trzykrotnie, osiągając poziom około 112 mln euro (w okresie styczeń-maj 2014 r. było to tylko 37 mln euro), głównie w wyniku znaczącego eksportu pszenicy. Sprzedaż dużej partii pszenicy przyczyniła się do istotnego wzrostu polskiego eksportu m.in. do Arabii Saudyjskiej (wzrost o 47 proc.), Maroka (wzrost o 38 proc.), Kenii (9-krotny wzrost), Sudanu (3-krotny wzrost), Jordanii (ponad 2-krotny wzrost) oraz Tanzanii (28-krotny wzrost). W efekcie łączna wartość sprzedanych towarów rolno-spożywczych do Arabii Saudyjskiej wyniosła 129 mln euro, do Maroka – 59 mln euro, do Kenii – 36 mln euro, do Sudanu – 26 mln euro, do Jordanii – 19 mln euro, zaś do Tanzanii – 15 mln euro.

Czytaj więcej na e-wydaniu zielonego sztandaru:http://wydawnictwoludowe.embuk.pl/pub/zielony-sztandar-zielony-sztandar-5-11-sierpnia


Zamów prenumeratę: zielonysztandar.com.pl/prenumerata
Cały tekst dostępny w wersji papierowej tygodnika Zielony Sztandar lub na platformach sprzedaży online



Podobne artykuły

  • Wielkanocne rozważania o żywności

    Bezpieczeństwo żywnościowe Bezpieczeństwo żywnościowe jest złożonym zagadnieniem powiązanym ze zrównoważonym rozwojem rolnictwa, zdrowiem ludności, środowiskiem i handlem. Na globalne bezpieczeństwo …

  • Jaki będzie krajobraz społeczno-ekonomiczny po kolejnej bitwie z epidemią?

    dr Michał SobczakWydział Ekonomiczno-SocjologicznyUniwersytet Łódzki Gdy zostałem poproszony przez Redaktora Naczelnego o napisanie tekstu dotyczącego skutków kolejnego lockdownu, czy też …

  • Niewielu rolników ubezpiecza uprawy

    O wspieraniu środkami publicznymi systemu ubezpieczeń rolniczych System wspierania dopłatami z budżetu państwa ubezpieczeń rolniczych nadal jest mało skuteczny i …