Lepsza współpraca polskiego i chińskiego biznesu

– Polscy przedsiębiorcy dostrzegają potencjał związany z eksportem naszych towarów do Chin, dlatego oferują wysokiej klasy produkty innowacyjne, po konkurencyjnej cenie. Liczymy też na aktywność chińskich inwestorów na polskim rynku – powiedział wicepremier, minister gospodarki Janusz Piechociński podczas rozmowy z wiceministrem handlu Chin Zhong Shan. Spotkanie odbyło się 20 listopada 2013 r. w Warszawie.

W opinii wicepremiera Janusza Piechocińskiego rośnie zainteresowanie kapitału chińskiego polskim rynkiem. – W I półroczu 2013 r. swoją inwestycję w Polsce rozpoczęła  China Tri Ring Co, która zakupiła Fabrykę Łożysk Tocznych w Kraśniku. W październiku br. na warszawskiej giełdzie (GPW) zadebiutowała również pierwsza chińska spółka – Peixin International Group działająca w branży maszynowej – wymienił wicepremier. – Liczymy, że ten debiut na naszej GPW, która cieszy się dużym uznaniem, przyciągnie więcej chińskich spółek – zaznaczył.

Wicepremier Piechociński podkreślił, że polsko-chińska współpraca finansowa przynosi wymierne efekty. – Oddziały Bank of China oraz Bank Przemysłowo-Handlowy Chin, mają już swoje placówki w Polsce – przypomniał. – Jesteśmy przekonani, że pomogą wejść na nasz rynek kolejnym inwestorom chińskim zainteresowanym inwestycjami typu green fielddodał wicepremier.

Minister gospodarki zwrócił także uwagę na potrzebę intensyfikacji importu towarów z Polski do Chin, aby zbilansować wzajemną wymianę handlową. – Chcemy m.in. usprawnić i uatrakcyjnić połączenia spedycyjno-logistyczno-transportowe pomiędzy naszymi krajami. Chodzi przede wszystkim o komunikację kolejową i usługi portowe – przekonywał wicepremier Piechociński. – Dlatego planujemy spotkanie przewoźników kolejowych z wszystkich krajów znajdujących się na linii Polska-Chiny, aby skrócić czas przejazdu pociągiem o co najmniej tydzień – zapowiedział.

Przypomniał, że Polska ma też atrakcyjny, rozwijający się port głębinowy w Gdańsku, z przepustowością obecnie 1 mln kontenerowców (w przyszłym roku szacowana na 1,5 mln). – Zachęcam chińskich przedsiębiorców, którzy eksportują swoje towary do Europy Środkowo-Wschodniej, aby korzystali z usług terminalu w Gdańsku – powiedział. – Uatrakcyjniamy nie tylko sposób liczenia VAT, ale usprawniamy i przyspieszamy też obsługę portową. Wprowadzamy zasady, że wszystkie działalności portowe, celne, fitosanitarne, inspekcyjne, podatkowe muszą być zakończone w ciągu 24 godzin – dodał.

Z kolei wiceminister handlu Chin Zhong Shan podkreślił, że chińscy przedsiębiorcy i konsumenci postrzegają nasz kraj jako dynamicznie rozwijającego się partnera gospodarczego. – Polska jest dla Chin coraz bardziej atrakcyjnym partnerem biznesowym w wielu branżach, co pokazuje rosnące zainteresowanie naszych inwestorów lokowaniem tu kapitału – powiedział wiceminister Zhong Shan.

20 listopada 2013 r. w Ministerstwie Gospodarki odbyło się także posiedzenie Polsko-Chińskiej Komisji ds. Współpracy Gospodarczej, któremu przewodniczyli wiceminister Zhong Shan oraz podsekretarz stanu w MG Ilona Antoniszyn-Klik. Podczas obrad strony rozmawiały o problemach i perspektywach w dwustronnym handlu.

W 2012 r. eksport do Chin wzrósł o 1 proc., osiągając 1,36 mld euro, a import z Chin wzrósł o 3 proc., osiągając 13,7 mld euro. Szacujemy, że na koniec 2013 r. eksport osiągnie 1,5 mld euro (wzrost o 140 mln euro), a import 1,5 mld euro (wzrost o 130 mln euro). Wysokie deficyty handlowe z Chinami ma większość krajów EŚW).

W ciągu trzech kwartałów 2013 r. polski eksport do Chin wzrósł o 12 proc., a import z Chin o 7 proc. Wciąż jednak polski eksport jest 9-krotnie mniejszy od importu.

 


Zamów prenumeratę: zielonysztandar.com.pl/prenumerata
Cały tekst dostępny w wersji papierowej tygodnika Zielony Sztandar lub na platformach sprzedaży online



Podobne artykuły

  • O pomocy koordynatorów rodzinnej pieczy zastępczej

    Powiaty powinny zwiększyć częstotliwość kontroli Działalność koordynatorów rodzinnej pieczy zastępczej jest na ogół dobrze zorganizowana. W zawodzie jest jednak nadal …

  • Bliski koniec Mieszkania Plus

    Kończy swój żywot jedna ze sztandarowych inicjatyw rządu Zjednoczonej Prawicy. Miało być 100 tys. mieszkań jeszcze do końca pierwszej kadencji, …

  • Przeładowane ciężarówki rozjeżdżają drogi w miastach

    O ruchu pojazdów przeciążonych na obszarach zurbanizowanych Organy administracji publicznej nieskutecznie przeciwdziałały poruszaniu się pojazdów przeciążonych po drogach przebiegających przez …