Jak bez obaw kupić prezenty przez internet?

Wielkimi krokami zbliża się gorączka świątecznych zakupów. Stanie w długich kolejkach oraz wielogodzinne chodzenie po galeriach handlowych nie należą do najprzyjemniejszych rzeczy. Niektórzy by tego uniknąć, decydują się na zakup prezentów w internecie. Czy jest to w pełni bezpieczne dla naszych kieszeni?

Zakupy internetowe z dnia na dzień zyskują coraz większą popularność. Nic w tym dziwnego. Dzięki kilku kliknięciom jesteśmy w stanie szybko nabyć upatrzony przez nas produkt, często w cenie znacząco niższej niż na półkach sklepowych. Najwięcej trudności przysparza pytanie odnośnie tego, co kupić? To właśnie z tym problemem boryka się większość ludzi chcących sprawić bliskim osobom miłą niespodziankę. Pomimo wielu zwolenników zakupów internetowych są także i tacy, którzy w tym sposobie widzą wiele obaw związanych chociażby z możliwością zwrotu towaru, który nie spełni ich oczekiwań czy sytuacją, w której okaże się, że otrzymana rzecz jest wadliwa bądź niezgodna z opisem.

Gdzie szukać prezentów w sieci?

Najłatwiejszą metodą na znalezienie upatrzonego prezentu jest wpisanie do wyszukiwarki nazwy przedmiotu, który nas interesuje. Wówczas, wyskoczy wiele pozycji zawierające oferty różnych firm. Innym sposobem na skuteczne wyszukiwanie prezentu jest wejście na platformy handlowe, jak np. Allegro czy Skąpiec, gdzie nie tylko będziemy mogli znaleźć interesujący nas prezent, ale również porównać ceny i wybrać z nich najkorzystniejszą dla naszych gotówkowych kieszeni. Ponadto, możemy również przeczytać dokładny opis wystawionej na aukcję rzeczy czy poznać opinie osób, które już dokonały zakupu danego towaru.

Wybrałeś prezent? To teraz płać!

W stan niepewności może wprowadzić jedynie kwestia dokonania zapłaty za wybrany produkt. Za zamówienie możemy zapłacić przy odbiorze kurierowi lub za zaliczeniem:

  • przelewem natychmiastowym realizowanym online – dzięki temu zostaniemy od razu skierowani do własnego banku, w którym automatycznie zatwierdzimy wypełniony formularz przelewu. Po otrzymaniu potwierdzenia przekazania środków, zakupiona rzecz zostaje natychmiast wysłana do sprzedającego.
  • kartą płatniczą – wybierając ten wariant musimy upewnić się o tym, czy strona transakcyjna jest właściwie zabezpieczona. O tym świadczyć będzie poprzedzający nazwę strony skrót https oraz symbol zamkniętej kłódki. Najbezpieczniej jest płacić kartą przez system PayU lub PayPal. Sklep wówczas dostaje jedynie informację, że płatność jest organizowana.

W jaki sposób otrzymamy zamówioną paczkę?

Metod na przesłanie przedmiotu jest wiele. Większość z nas będzie zainteresowana najszybszym sposobem otrzymania zamówienia. W naglących wypadkach najlepszym rozwiązaniem będzie skorzystanie z usług kuriera, który prezent powinien dostarczyć w przeciągu 1-2 dni. Jest to bardzo komfortowa metoda, bowiem wpisując w internecie numer paczki, możemy śledzić jej los minuta po minucie.

Uwaga! Nie zwlekajmy z zamówieniem prezentu. Trzeba liczyć się z tym, że im bliżej Gwiazdki, tym czas dostawy może się znacznie wydłużyć.

Co zrobić, gdy prezent się nie spodoba?

Dokonując zakupów przez internet zawieramy tzw. umowę na odległość, której skutki dla kupującego są znaczące. W rozumieniu ustawy o ochronie praw konsumentów oraz odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny, za taką umowę uważa się umowę zawieraną bez jednoczesnej obecności obu stron, przy pomocy środków porozumiewania się na odległość. Stronami takiej umowy mogą być jedynie przedsiębiorca i konsument. Zapis ten wskazuje, że w przypadku, gdy dojdzie do sprzedaży rzeczy między dwoma osobami fizycznymi nie będzie mowy o umowie zawartej na odległość, gdyż stronami w takiej umowy mogą być jedynie przedsiębiorca i konsument. Podobnie będziemy analizować sytuację sprzedaży jakiejś rzeczy w drodze licytacji. Taki sposób nabycia przedmiotu nie będzie również uważany za umowę na odległość. Należy mieć to szczególnie na uwadze przy dokonywaniu zakupów na portalach aukcyjnych. We wszystkich transakcjach, do których dochodzi po licytacji „kto zapłaci więcej” nie możemy mówić o umowie zawieranej na odległość w rozumieniu wspomnianej ustawy.

Co do zasady od umowy zawieranej na odległość może odstąpić każdy konsument w terminie 10 dni od jej zawarcia. Za termin zawarcia umowy uważa się dzień, w którym rzecz, będąca przedmiotem sprzedaży, została wydana, a w przypadku usług – dzień, w którym umowa została zawarta.

Konsument podejmując decyzję o odstąpieniu od umowy nie musi podawać przyczyny. Ważnym jest, aby wystosowała do sprzedającego oświadczenia na ten temat zachowując jednocześnie przewidziany ustawą termin 10 dni. W skutek odstąpienia od takiej umowy jest ona uważana za niezawartą. Oznacza to, że stosunek zobowiązaniowy pomiędzy stronami, powstały na mocy umowy zawieranej na odległość, ustaje, a strony wolne są od zobowiązań. Świadczenia obu stron podlegają zwrotowi niezwłocznie, jednak nie później niż w terminie 14 dni. Dotyczy to także ewentualnych przedpłat. Co więcej, konsument, który dokonał przedpłaty, a następnie odstępuje od umowy, ma prawo żądać zapłaty przez sprzedającego także odsetek ustawowych od kwoty przedpłaty, naliczanych od daty jej uiszczenia. W wypadku odstąpienia od umowy przez konsumenta, przedsiębiorca ma obowiązek poświadczyć na piśmie zwrot świadczenia.

Czy zawsze mamy prawo do odstąpienia od umowy?

Pomimo generalnej zasady zgodnie, z którą konsument ma prawo do odstąpienia od umowy zawieranej na odległość, ustawa przewiduje pewne sytuacje zabraniające skorzystania z tego uprawnienia. Chodzi tu przede wszystkim o przypadki, gdy świadczenie usług zostało już rozpoczęte, za zgodą konsumenta i z zachowaniem terminu. Również sytuacje, gdy przedmiotem sprzedaży były nagrania audialne i wizualne, a konsument usunął ich oryginalne opakowanie, możliwość odstąpienia od umowy nie przysługuje. Ponadto wszelkie świadczenia, których cena zależy od zmian na rynku finansowym, a także takie, których właściwości są ściśle związane z osobą konsumenta w sposób określony przez niego w zamówieniu wyłączają ustawowe prawo do odstąpienia od umowy w terminie 10 dni. Nie można tego uczynić też, kiedy przedmiotem umowy jest prasa, rzeczy, które ulegają szybkiemu zepsuciu lub ze względu na swój charakter nie mogą zostać zwrócone.

Uwaga! Pamiętaj, aby sprzedawca dostarczył ci wraz z zamówieniem fakturę lub paragon. To podstawa ewentualnej reklamacji w przyszłości. Jeśli sprzedawca jeszcze nie zrealizował zamówienia, za które zapłaciliśmy kartą, pieniądze odzyskamy za pośrednictwem procedury chargebacku.


Zamów prenumeratę: zielonysztandar.com.pl/prenumerata
Cały tekst dostępny w wersji papierowej tygodnika Zielony Sztandar lub na platformach sprzedaży online



Podobne artykuły