Moda na jabłko

Często nie zdajemy sobie sprawy, jak ważne dla naszego organizmu jest spożywanie owoców, a szczególnie jabłek. Zapobiegają one nowotworom, wpływają korzystnie na serce, obniżają poziom cholesterolu we krwi, obniżają ciśnienie tętnicze, stabilizują poziom cukru we krwi, zmniejszają apetyt. To tylko niektóre z cudownych właściwości jabłek

Jabłka są powszechnie dostępne. Trudno temu zaprzeczyć. Ale, czy widząc je na sklepowych półkach zastanawiamy się, jak bardzo korzystnie wpływają na nasze zdrowie? Z dobrodziejstwa jabłek warto korzystać szczególnie zimą (choć niewątpliwie najlepiej smakują późną jesienią). To czas, gdy są one najcenniejsze i najbogatsze w lecznicze składniki. Jednak, aby w pełni czerpać z jabłek dobrodziejstwo, nie wolno grymasić nad jedzeniem ich ze skórą. Bowiem to w niej oraz w gniazdach nasiennych, znajdują się najcenniejsze dla naszego organizmu składniki.

Kampania „Jabłka każdego dnia” to 3-letni program promujący jabłka, który będzie realizowany na rynku rosyjskim i ukraińskim. – Rosja importuje najwięcej na świecie jabłek, bo ok. 1,2 mln t rocznie. Ponad połowa z nich pochodzi z Unii Europejskiej, a 40 proc. unijnych jabłek – z Polski. Mamy jednak jeszcze spore nadwyżki, więc warto starać się, by nasz eksport na wschód od Bugu wzrastał – powiedział podczas konferencji prasowej, zorganizowanej w siedzibie ARR, Mirosław Maliszewski, prezes Związku Sadowników RP. W konferencji, oprócz Lucjana Zwolaka, p.o. prezesa ARR i Piotra Kondraciuka, dyrektora Biura Promocji Żywności, wzięli udział: Mirosław Maliszewski, prezes ZSRP, prof. Eberhard Makosz, prezes Towarzystwa Rozwoju Sadów Karłowych i Witold Boguta, prezes KZGPOiW.

Całkowity budżet programu wynosi blisko 4 mln euro, stanowi w zdecydowanej większości dofinansowanie z UE(2 mln. euro) i Funduszu Promocji Owoców i Warzyw. Kampania jest więc realizowana z pieniędzy unijnych, Agencji Rynku Rolnego oraz Związku Sadowników Rzeczpospolitej Polskiej. Partnerami projektu są: Towarzystwo Rozwoju Sadów Karłowych oraz Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzywa.

Programem objęte są jabłka, które są najważniejszym gatunkiem roślin sadowniczych umiarkowanego klimatu z punku widzenia znaczenia gospodarczego i udziału w diecie przeciętnego konsumenta na rynku rosyjskim i ukraińskim. Kampania będzie koordynowana i realizowana przez Polskę, natomiast działania promocyjne będą prowadzone na dwóch obszarach: Rosji i Ukrainie. Głównym rynkiem ze względu na liczbę mieszkańców i udział w eksporcie europejskich jabłek będzie Rosja – 75 proc. budżetu kampanii, na rynku ukraińskim zostanie zrealizowane 25 proc. budżetu akcji.

Dorota Olech


Zamów prenumeratę: zielonysztandar.com.pl/prenumerata
Cały tekst dostępny w wersji papierowej tygodnika Zielony Sztandar lub na platformach sprzedaży online



Podobne artykuły

  • Wielkanocne rozważania o żywności

    Bezpieczeństwo żywnościowe Bezpieczeństwo żywnościowe jest złożonym zagadnieniem powiązanym ze zrównoważonym rozwojem rolnictwa, zdrowiem ludności, środowiskiem i handlem. Na globalne bezpieczeństwo …

  • Jaki będzie krajobraz społeczno-ekonomiczny po kolejnej bitwie z epidemią?

    dr Michał SobczakWydział Ekonomiczno-SocjologicznyUniwersytet Łódzki Gdy zostałem poproszony przez Redaktora Naczelnego o napisanie tekstu dotyczącego skutków kolejnego lockdownu, czy też …

  • Niewielu rolników ubezpiecza uprawy

    O wspieraniu środkami publicznymi systemu ubezpieczeń rolniczych System wspierania dopłatami z budżetu państwa ubezpieczeń rolniczych nadal jest mało skuteczny i …